کارخانه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

کارخانه ساختمانی بزرگ یا مجموعه‌ای از ساختمان‌ها است که در آن به تولید صنعتی می‌پردازند. بخش‌های مختلف یک کارخانه به منظور تولید، انبار و ارسال یک کالا یا فراورده در ارتباط با یکدیگر فعالیت می‌نمایند. این بخش‌ها شامل مدیریت، سالن تولید، نگهبانی، حمل و نقل، حسابداری و… می‌باشد. هر کارخانه به منظور دستیابی به تولیدات به تعدادی دستگاه، ابزار و تجهیزات نیازمند است که در کنار نیروی انسانی بتواند از آنها بهره ببرد. محصولات تولید شده در کارخانه‌ها در محلی به نام انبار نگه داری می‌شوند.

انواع کارخانه[ویرایش]

یکی از کارخانه‌ها کارخانه تولید سفال است.

نظافت کارخانه‌ها[ویرایش]

به دلیل شرایط ویژه حاکم بر کارخانه‌ها نظافت این مکان‌ها باید به صورت کاملاً تخصصی و با استفاده از دستگاه‌های نظافت تخصصی صورت پذیرد. تا به این ترتیب علاوه بر حفظ محافظت از دستگاه‌ها، سلامت و ایمنی کارکنان نیز به مخاطره نیفتد. ان نظافت شامل نظافت بخش‌های مختلف یک کارخانه و کارگاه می‌شود.

نظافت انبار[ویرایش]

انبار محلی برای نگهداری کالا و محصولات تولیدی می‌باشد. کفپوش انبارها از جنس سرامیک، سنگ، اپوکسی، بتن، کاشی و… بوده و این کفپوش‌ها به دلیل تردد مداوم افراد و ماشین آلات دچار آلودگی‌های فراوان می‌گردند. به منظور جلوگیری از ایجاد سطحی لغزنده و ناامن سطوح کف این مکان‌ها باید به صورت دوره ای مورد نظافت قرار بگیرند. از آنجایی که وسعت این محیط‌ها عموماً بالا است، به منظور انجام این عملیات از دستگاه‌های نظافت تخصصی نظیر کفشوی صنعتی استفاده می‌شود تا با سرعت و کیفیت بالا عملیات نظافت را انجام دهد.

غبار روبی تجهیزات[ویرایش]

دستگاه‌های به کارگرفته شده در کارخانه‌ها عموماً در ابعاد بزرگ طراحی شده و به علت هزینه بالا به منظور تعمیر و جایگزینی این تجهیزات، دستورالعمل‌های متعددی به منظور نگه داری صحیح این دستگاه‌ها وجود دارد. غبارروبی یک عملیات نظافتی است که باید به صورت دوره به منظور جمع‌آوری گرد و غبار و مواد پودری تولید شده در طی فرایند تولید، انجام پذیرد. استفاده از دستگاه‌های تخصصی نظیر مکنده‌ها و جاروبرقی‌های صنعتی امری رایج در کارخانه‌ها است.

جمع‌آوری غبار از سطوح کارخانه‌ها[ویرایش]

سالن تولید یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در هر کارخانه می‌باشد متناسب با میزان تولید ممکن است در معرض آلودگی‌های متفاوتی قرار بگیرد. برخی از این آلودگی‌ها مواد شیمیایی و سمی و مضری هستند که در صورتی که به درستی جمع‌آوری جمع آوری نگردند موجب بروز خطراتی می‌گردند. به همین منظور اکثر کارخانه‌ها عموماً به دستگاه‌های متفاوی مجهز هستند تا در ایمنی کامل این مواد گاهی آسیب زا را جمع‌آوری نمایند. مکنده صنعتی و مکنده ضد انفجار صنعتی یکی از این دستگاه‌ها است.

تاریخچه[ویرایش]

چند سده پیش از انقلاب صنعتی در ونیز کارخانه‌ای به تولید انبوه کشتی می‌پرداخته‌است.

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

کارخانه هوشمند

پانویس[ویرایش]

امیررضا میثاقی مدیر کارخانه سفال مشهد پرونده:Herten - Zeche Ewald 12 ies.jpg|

پیوند به بیرون[ویرایش]